понеділок, 28 січня 2019 р.

LEARNINGAPPS - ОДИН ІЗ ЗАСОБІВ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Анна Мудренок, 
учитель зарубіжної літератури
Софіївської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів
Компаніївської районної ради Кіровоградської області

Анотація. Рокривається актуальність використання візуалізації в освітньому процесі. Використання онлайн – сервісу LearningApps.org як одного із засобів візуалізації на різних етапах уроку. Адресовано вчителям суспільно – гуманітарного циклу для загальноосвітніх навчальних закладів. 

Те, що я чую, я забуваю. 
Те, що я бачу, я пам’ятаю. 
Те, що я роблю, я розумію. 
Конфуцій

В умовах бурхливого розвитку цифрового суспільства, потужного потоку нової інформації, реклами, застосування комп’ютерних технологій на телебаченні, розповсюдження ігрових приставок, електронних ігор та комп’ютерів вносять свої поправки в навчально – виховний процес учнів. Тому активне впровадження в освітній процес візуалізації є досить ефективним в навчальному процесі. ЇЇ завдання забезпечити високий темп уроку, наочне подання матеріалу, можливість оперативного повернення до раніше вивченого.
Поняття «візуалізація» ототожнюється зі сприйняттям деякого об’єкта через зір, тобто через наочний образ. Водночас сам термін „візуалізація” та його походження від англійського слова visualization як похідні від дієслова вимагають дії, тому під візуалізацією розуміємо процес демонстрації чогось, який вимагає не лише відтворення зорового образу, але і його конструювання. Зазначене в умовах розвитку інформаційного суспільства вимагає вмінь залучати засоби комп’ютерної візуалізації, під якими слід розуміти середовища, де розробниками передбачені можливості моделювання процесів, створення образів об’єктів та оперування ними [2; c. 227].
Візуалізація — унаочнення, створення умов для візуального спостереження. [5]
Візуалізація навчального матеріалу активізує мислення, сприяє більш глибокому засвоєнню і розумінню навчального матеріалу.
За допомогою підключення "візуального мислення" учень може охопити, зрозуміти та запам'ятати за один і той самий час значно більшу кількість даних, ніж за допомогою текстів.
Про важливість використання візуалізації в освітньому процесі говорять наступні аргументи.
1. В епоху інформаційного суспільства до 90% інформації передається візуальними каналами, оскільки відбулися значні зміни в засобах, які реалізують унаочнення інформації і які вплинули на організацію навчально-виховного процесу та його вихідні результати. Але можливості візуалізації у галузі освіти реалізуються ще не у повній мірі. 
2. Якісні зміни, які відбувалися в освіти протягом століть, спричинені виникненням писемності, друкарства, книговидання, розробкою дидактичних матеріалів, розвитком мережі Інтернет та інформаційних технологій в цілому, дистанційних форм навчання та різних інновацій в області розробки засобів обміну інформації, основою яких є зорове сприйняття та візуальне мислення. 
3. Завдяки можливостям візуалізації великі обсяги інформації можна представляти у лаконічній, згорнутій, зручній і логічній формі, що в свою чергу сприяє інтенсифікації навчання. 
4. Механізми вербально-логічного та чуттєво-образного відображення не спроможні дати можливість дитині уявити такі властивості, як наприклад, дії у візуальній формі, саме тому пізнавальні процеси повинні спиратися на когнітивновізуальні форми відображення знань. Через це і виникає інтенсивний пошук візуальних засобів передачі знань (знаки, символи, схеми, графи, матриці, таблиці тощо), які б забезпечували і стимулювали виконання психічно-пізнавальних процесів (сприйняття, запам’ятовування, відтворення інформації) на високому рівні і активізували процес навчання. [1; с.146]
Одним із засобів візуалізованого навчання на уроках зарубіжної літератури мжна використати – LearningApps.org – онлайновий сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Він є конструктором для розробки різноманітних завдань з різних предметних галузей для використанням і на уроках, і позаурочний час, і для малечі, і для старшокласників.
Сервіс Learningapps є додатком Web 2.0 для підтримки освітніх процесів у навчальних закладах різних типів. Конструктор Learningapps призначений для розробки, зберігання інтерактивних завдань з різних предметних дисциплін, за допомогою яких учні можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі, що сприяє формуванню їх пізнавального інтересу.
Сервіс Learningapps надає можливість отримання коду для того, щоб інтерактивні завдання були розміщені на сторінки сайтів або блогів викладачів і учнів. [3]
Проводячи уроки зарубіжної літератури з використанням LearningApps учні з задоволенням виконують запропоновані вправи. Це навчальне середовище можна застосовувати на різних етапах уроку: під час організації самостійної, індивідуальної діяльності та у спільній проектно-дослідницькій діяльності.
Розглянемо можливості використання ресурсу LearningApps на різних етапах уроку.
Перевірка домашнього завдання: 
Перевірку знань учнів з попередньої теми можна виконувати у формі «Вікторина» (Додаток.1). Відповіді, які дає учень, одразу оцінюються на правильність, відсвітлюючись кольорами. 
Актуалізація опорних знань передбачає повторення, уточнення та систематизацію знань, умінь та навичок, які стануть основою для вивчення нової теми. На даному етапі уроку учні повторюють матеріал, який є базовим для засвоєння нового. Вчителю можна провести невелике діагностичне тестування, скориставшись матеріалами попереднього уроку. Як результат, учні пригадують раніше вивчені терміни, налаштовуються на поглиблення знань з певної теми. Для актуалізації знань з теми уроку можна використати вправу «Просте упорядкування», завдання із розстановки зображень у певному порядку. Виконання таких завдань у формі інтерактивної вправи дозволяє залучити до його виконання усіх учнів. (Додаток. 2).
А також, можна підготувати кросворд чи слова, «заховані» у таблиці, використовуючи сервіс LearningApps.
Узагальнення, систематизація та закріплення вивченого матеріалу здійснюється шляхом виконання школярами системи усних і письмових вправ. На цьому етапі визначальна роль в осмисленні нових знань належить логічним операціям аналізу і синтезу, абстрагування і конкретизації, порівняння й узагальнення. Для реалізації даного етапу уроку вчителю необхідно підібрати завдання, запитання, які сприятимуть інтеграції нових знань та системи знань, умінь і навичок, засвоєних раніше.
На даному етапі найдоцільніше використовувати завдання з категоризації текстів та зображень, так як вони дозволяють перевірити комплексність знань учня. На LearningApps є шаблони для створення вправ на класифікацію в різних варіантах: розподілити написи чи зображення у кілька областей на екрані; при появі певного напису, визначити до якої категорії він належить; скласти пазл; пошук пар; спланувавши достатньо часу, можна використати такий ігровий елемент, як гра «Перший мільйон»тощо. Для закріплення вивченого матеріалу можна запропонувати невелике змагання на основі вивченого матеріалу: скласти пазл, класифікація. (Додаток. 3, 4).
Стрімкий розвиток інформаційних технологій розкриває перед учнями широкі можливості. Завдання вчителя – навчити школярів продуктивно їх використовувати, щоб бути освіченими громадянами комп'ютерно-інтенсивного світу. Учні повинні мати чітке розуміння принципів та методів роботи з інформацією у різноманітних її формах. Допомогти учням стати успішними громадянами інформаційного суспільства покликані саме сучасні комп’ютерні технології. Володіння і доречне використання цих технологій характеризує цифрову грамотність, тобто інформаційну компетентність, практичні навички свідомого використання засобів сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у повсякденній навчально-пізнавальній, а потім і професійній діяльності. Застосування технічних можливостей та інструментів програмних засобів Learning Apps, поєднання їх потенціалу із традиційними педагогічними прийомами дозволяє створити ефективні та цікаві сучасні уроки. 

Література
1. Безуглий Д. С. Візуалізація як сучасна стратегія навчання / Д. С. Безуглий // Фізико – математична освіта. 2015. – № 1 (7). – С. 146. Науковий журнал
2. Семеніхіна О.В., Юрченко А.О., Безуглий Д.С. Візуалізація як тренд інноваційного розвитку освіти в Україні / Збірник тез IV Всеукраїнської науково – практичної конференції молодих науковців. 2017. – С. 227
3. http://internet-servisi.blogspot.com/p/learning-apps.html
4. https://learningapps.org/display?v=p3so6u2tt18
https://uk.wikipedia.org/wiki/Візуалізація

Додаток 1


Додаток 2


Додаток 3


Додаток 4


4 коментарі:

  1. Дійсно, цей сервіс містить багато вправ, які можуть зацікавити учнів під час виконання на різних етапах уроку. Дякую, Аню.

    ВідповістиВидалити
  2. Так, цей сервіс досить цікавий та простий у використанні. До того ж, можна ознайомити з навичками роботи в ньому і школярів, які потім вдома зможуть створювати один для одного різні завдання. Наприклад, скласти кросворд чи вікторину не в зошиті, а в цьому сервісі. Навіть якщо в учня немає комп'ютера - не біда. Тут можна створювати і на телефоні, а цей гаджет сьогодні вже є в кожного.

    ВідповістиВидалити
  3. Це справді дуже цікаво! Діти таке полюбляють!



    ВідповістиВидалити
  4. На мою думку, такий сервіс як Learningapps має перевагу поряд з традиційним навчанням, оскільки він є інтерактивним та пізнавальним для учнів, підсилює ефективність уроків, сприяє кращому засвоєнню та закріпленню знань учнями. Застосування вищезазначеного сервісу у навчанні зарубіжної літератури розвиває пам’ять, мислення, уяву, увагу, логічне мовлення, збагачує активний та пасивний словниковий запас

    ВідповістиВидалити