Тетяна Грицієнко, учитель української мови і літератури
Лозуватської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Компаніївської районної ради Кіровоградської області
Катерина Шутка,
учитель української мови і літератури
Лозуватської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Компаніївської районної ради Кіровоградської області
Анотація: дана стаття розкриває використання нових інформаційних технологій на уроках української мови та літератури.
Найбільше значення має не те,
що учень використовує новітні технології,
а те, як це використання сприяє
підвищенню рівня його освіченості.
С.Ерманн
Основною метою НІТ навчання є підготовка учнів до повноцінної життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства. Нові інформаційні технології відкривають учням доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищують ефективність самостійної роботи, дають цілком нові можливості для творчості, знаходження і закріплення усяких професійних навиків, дозволяють реалізувати принципово нові форми і методи навчання.
Сучасному викладачеві літератури вже недостатньо просто мати глибокі предметні знання, володіти практичними уміннями та навичками. Йому необхідно творчо використовувати набуті знання в нестандартній змінній ситуації, виявляти конструктивність в організації і плануванні.
Нові інформаційні технології навчання. Комп’ютерні технології, увібравши в себе елементи різних методик (особистісно-орієнтованого, розвивального, проектного навчання), надають кожному учневі, спираючись на його інтереси, здібності, особисті цінності й суб’єктивний досвід, можливість самореалізації в пізнавальній та інших видах діяльності, створюють комфортні умови для самовизначення особистості в інформаційному суспільстві.
Комп’ютерні засоби навчання: електронний підручник, літературний портрет, тестові завдання, диктанти, медіа-твори, віртуальні екскурсії.
Дидактичні можливості комп’ютерних технологій.
Досвід переконує, що комп’ютер сприяє не тільки розвитку самостійності, творчих здібностей учнів, його застосування дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим.
Труднощі, з якими найчастіше зустрічається вчитель під час застосування на уроках української мови та літератури комп’ютерних технологій, переважно зумовлені недостатнім забезпеченням шкіл якісними технічними засобами навчання.
Комп’ютерна презентація на уроках української літератури
Мета педагогів - навчити учнів не лише опрацьовувати матеріали, а й уміти їх представляти, бо сьогодення вимагає від сучасної молоді не простого оволодіння комп’ютерною технікою, а й уміння нестандартно, творчо показати свою роботу, відстоювати свою думку та аргументувати свої дії.
Комп’ютерна презентація - це авторське учнівське бачення теми, розробка певного сценарію виконання і представлення аудиторії, яка, до речі, може бути абсолютно різною: від учнів початкової школи до вчителів. Діти вчаться бути послідовними у відборі найсуттєвішої інформації.
Наприклад, під час вивчення творчості Панаса Мирного, зокрема, соціально-психологічного роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні», доцільно запропонувати учням самостійно заповнити таблиці, що містять проблемні питання та алгоритми їх вирішення.
Технологія застосування творчих завдань на основі інформаційних технологій.
Творчі завдання на основі застосування інформаційних технологій за своїм змістом і методами виконання найчастіше носять ситуативний характер. Дидактичною метою таких завдань є вироблення діяльнісних компетенцій і виявлення особистісного ставлення до розв’язуваної проблеми на основі творчого застосування наявних знань, умінь, навичок. Застосовуємо у роботі перегляди фільмів або їх фрагментів з прочитаними програмовими текстами, наприклад: «Тіні забутих предків» за повістю М.Коцюбинського, «Наталка Полтавка» за І.Котляревським, «Украдене щастя», «Захар Беркут» за І.Я.Франком та інші. Використовуємо записи телепередач про письменників, що вивчаються у шкільному курсі української літератури, наприклад, Євгена Маланюка, Івана Багряного, Михайла Коцюбинського, Івана Нечуя-Левицького, Василя Стуса, Тараса Шевченка, Володимира Сосюри та багатьох інших.
Мультимедійні технології на уроках української мови та літератури
Одним із способів розвитку пізнавальної активності учнів є використання мультимедійних технологій, які дають змогу підвищити активність і привернути увагу учнів до навчання.
Кількість мультимедійної підтримки уроку може бути різною: від кількох хвилин до використання мультимедіа впродовж цілого уроку. Під час уроку з мультимедійною підтримкою істотно змінюється роль учителя, який виступає передусім організатором, координатором пізнавальної діяльності учнів. За допомогою комп’ютерних технологій можна використовувати на уроці наочність вищого рівня – відеоматеріали, анімаційні фрагменти, інтерактивні моделі тощо, які дають змогу продемонструвати на уроці ті явища, які в реальному світі побачити неможливо. Інформаційні технології допомагають індивідуалізувати та диференціювати навчання. Цього досягають не тільки завдяки різнорівневим завданням, а й за допомогою самоосвіти учня.
Отже, комп’ютер та інтерактивні дошки на уроках української мови та літератури поступово стають звичними засобами навчання; використання яких роблять урок динамічним, яскравим і, звичайно, набагато результативнішим.
Науково-педагогічна література подає безліч різноманітних мультимедійних жанрів: блок-тема, медіа-урок, самодиктант, тестові завдання, медіапроект, творчі презентації, віртуальні екскурсії, літературний портрет, динамічні таблиці.
Віртуальні екскурсії. Відеорозповідь про музеї та історичні місця України; до кожного відео сюжету розроблені відповідні завдання, які учні виконують під час уроку. Таким чином, віртуальна екскурсія знайомить учнів з Україною, її історією, природою, видатними людьми, розширює кругозір учнів, сприяє їх розвитку навіть в умовах, коли справжня екскурсія з певних причин неможлива.
Медіа-проект. Кожен школяр - учасник проекту вибирає для себе індивідуальні засоби й оптимальний темп діяльності, виявляє самостійність, творчість, наполегливість у досягненні мети.
Медіа-урок. Сукупність різноманітних мультимедійних прийомів, що працюють упродовж 45 хвилин уроку, що сприяють повному розкриттю й усвідомленню учнями теми уроку. Такий урок – яскравий, динамічний, результативний.
Отже, мультимедійний урок - один із засобів особистісного навчання, який розрахований на кожного учня окремо. Такі уроки емоційні, насичені різновидністю і різноплановістю, вони різнорівневі, творчі і художні.
Мультимедіа дозволяє оживити урок, зв’язати його з дійсністю, забарвити різними фарбами почуттів, озвучити урок музикою, звуками природи. Зіставити власні спостереження, надихнути на бажання побачити це в дійсності, збагатити власний досвід.
Ми вважаємо, що такі уроки розвивають у дітей креативне мислення, навчають по-іншому сприймати прочитаний або прослуханий текст, повніше й точніше висловлювати свої думки, проявляти свої індивідуальні можливості, долати певні труднощі в навчальній діяльності, будувати творчий процес майже самостійно.
Вважаємо, що головним завданням використання НІТ у процесі вивчення української мови й літератури – підвищення пізнавального інтересу учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами.
На нашу думку, оновлення змісту сучасної освіти, структури, методів, організаційних форм навчання української мови та літератури за допомогою комп’ютерних технологій спрямоване на створення оптимальних умов для покращення ефективності освітнього процесу.
Занадто часте проведення уроків із застосуванням НІТ може негативно позначитися на результатах навчання: у свідомості дитини правила можуть міцно асоціюватися з кнопками і готовими таблицями. Більша різноманітність навчальних ситуацій і гнучке оперування образами досягається на традиційних уроках.
Отже, при вивченні теми не можна зловживати комп'ютерною підтримкою, так само як і будь-яким іншим одним методом навчання.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
1. Гергель Ольга Василівна «Досвід використання ІКТ та можливостей мережі Інтернет у вихованні дітей та учнівської молоді».
2. Котко Ольга Миколаївна «Досвід використання ІКТ та можливостей мережі Інтернет у вихованні дітей та учнівської молоді».
3. Сухомлинський В.О. Вибрані твори в п`яти томах. –К.: Радянська школа, –1977. –Т.4. –С.49-50
4. Цьопкало Каріна «Сучасний вчитель. Який він?» http://wiki.ciit.zp.ua/index.php/«Сучасний_учитель._Який_він»
5. Яким має бути вчитель XXI ст.? http://www.osvitata.com/osvita-ta-kultura/yakim-miy-buti-vchitel-xxi-st.html
Я з вами погоджуюсь. Використання комп'ютерних технологій робить урок сучасним та привабливішим, але жоден комп'ютер не замінить живого спілкування з учителем. Тобто, всього має бути в міру.
ВідповістиВидалитиЯ згодна з Тетяною! Завдання вчителя - вміло дозувати використання сучасних технологій і живе спілкування! Наші емоції дуже впливають на сприйняття учнями не лише того чи іншого літературного образу, а й теми уроку.
ВідповістиВидалитиАвтор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалитиБезперечно, НІТ допомагають освітній процес урізноманітнити, зробити його цікавим і якісним. Але не можна забувати про традиційні уроки, які є основою навчання.
ВідповістиВидалити