понеділок, 28 січня 2019 р.

НОВІ ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Вікторія Сало, вчитель англійської мови Голубієвицької
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Компаніївської селищної ради Кіровоградської області 

Анотація. У даній статті висвітлено актуальні напрямки підвищення ефективності викладання англійської мови та зарубіжної літератури в закладі освіти за допомогою нових інформаційних технологій навчання (НІТ). А також представлені узагальнення з особистого досвіду впровадження НІТ. 

Інформатизація освіти в Україні є одним із пріоритетних напрямів реформування. У широкому розумінні – це комплекс соціально-педагогічних перетворень, пов'язаних з насиченням освітніх систем інформаційною продукцією, засобами й технологією, у вузькому – упровадження в заклади системи освіти інформаційних засобів, що ґрунтуються на мікропроцесорній техніці, а також інформаційної продукції і педагогічних технологій, які ґрунтуються на цих засобах. [1] 
Сучасне суспільство ставить перед шкільною освітою якісно нові цілі: динамічність, креативність мислення, оволодіння компетентностями, і врешті-решт- школа повинна навчити учня вчитися, успішно вирішувати завдання, які ставить перед ним життя. 
Вважаю, що одним з актуальних напрямків підвищення ефективності викладання уроків, задоволення запитів учнів, формування знань та вмінь є впровадження інформаційних технологій навчання у освітній процес. 
Багато дослідників приділяло увагу іноваційним технологіям навчання, а саме інформаційним технологіям. За означенням М.І.Жалдака та Ю.С.Рамського інформаційні технології- це сукупність методів і засобів реалізації і забезпечення інформаційних процесів в різних галузях людської діяльності. Відповідно, нові інформаційні технології - це технології , які використовують засоби інформатизації, насамперед компютери. Із впровадженням НІТ у навчання гостро постало питання про технологію навчання.[2] 
Новітні інформаційні технології в викладанні англійської мови та зарубіжної літератури доцільно використовувати для: 
- наочного представлення і демонстрації основних понять і об'єктів навчальної дисципліни, основних закономірностей, зв'язку теоретичних положень із практикою тощо; 
- розробки і наочного представлення презентацій; 
- автоматизованого навчання, коли учень може переглянути відеоуроки по причині хвороби і неявки в заклад освіти; 
- автоматизації проектування; 
- поточного контролю та оброблення резуьтатів тестувань; 
- для контролю підготовленості учнів. 
Основними завданнями нових інформаційних технологій навчання є: інтенсифікація всіх рівнів навчально-виховного процесу, підвищення його ефективності та якості; побудова відкритої системи освіти, яка забезпечує кожній дитині можливість самоосвіти; системна інтеграція галузей знань; розвиток творчого потенціалу учня, його здібностей до комунікативної діяльності; формування інформаційної культури учнів; розвиток експериментально-дослідницької діяльності та культури навчальної діяльності; реалізація соціального замовлення, обумовленого інформатизацією сучасного суспільства (підготовка фахівців у галузі інформатики та обчислювальної техніки, користувачів засобів нових інформант них технологій).[3 ] 
Для інформаційного забезпечення педагогічного процесу кожен учитель та здобувач освіти повинні мати доступ до практично необмеженого обсягу інформації і її аналітичного оброблення, можливості для безпосереднього включення в інформаційну культуру суспільства [1] 
Прикладом застосування НІТ на уроках може стати використання ментальних карт. 
Ментальні карти - спосіб організації процесу творчого мислення за допомогою схем , побудованих за певними правилами.
Ментальні карти ( інтелект карти, карти розуму , карти пам'яті , Mind Maps ) - це унікальна технологія роботи з інформацією , спосіб зображення процесу загального системного мислення за допомогою схем .
Карти пам'яті - проста і ефективна техніка . У деяких європейських країнах вони використовуються при навчанні дітей у початкових класах школи.
Інші назви : карта розуму , інтелект -карти , Mind map (саме останнє є основною назвою , введеним Тоні Бьюзеном ) .[4]
Mind map можуть бути використані для наступних цілей:
- Навчання ;
- Конспектування уроків ;
- Конспектування книг;
- Підготовка матеріалу з певної теми ;
- Рішення творчих завдань ;
- Мозковий штурм ;
- Презентації ;
- Планування та розробка проектів різної складності ;
- Складання списків справ ;
- Спілкування ;
- Проведення тренінгів;
- Розвиток інтелектуальних здібностей;
- Вирішення особистих проблем;
- І т.д.
Області застосування 
Навчання:
· створення ясних і зрозумілих конспектів лекцій ; 
· максимальна віддача від прочитання книг / підручників ; 
· написання рефератів , курсових проектів , дипломів. 
· запам'ятовування : 
· підготовка до іспитів ; 
· запам'ятовування списків : що зробити / кому зателефонувати / ... 
Презентації :
· ви за менший час даєте більше інформації, при цьому вас краще розуміють і запам'ятовують ; 
Планування :
· управління часом : план на день , тиждень , місяць , рік ... 
· розробка складних проектів 
Мозковий штурм :
· генерація нових ідей , творчість; 
· колективне рішення складних завдань. 
Прийняття рішень :
· чітке бачення всіх « за» і « проти» ; 
· більш зважене і продумане рішення .
Веб-сервіси по створенню ментальних карт
Mindomo — програмне забезпечення створення діаграм зв'язків за допомогою Інтернету. До 3-х карт в безкоштовному режимі.
MAPMYself - також відомий як Mapul - інтернет-сервіс для створення гарних діаграм зв'язків, намальованих від руки, побудований на SilverLight. До 2-х карт в безкоштовному режимі.
MindMeister - Веб 2.0 додаток для побудови діаграм зв'язків, підтримує експорт у pdf, FreeMind (. Mm), MindManager 6 (. Mmap), а також у документ. Rtf або у вигляді зображення (. Jpg,. Gif,. Png). До 3-х карт в безкоштовному режимі.
Bubbl.us - інтернет-сервіс спільного створення діаграм зв'язків. Безкоштовно можна створити до 3-х діаграм, і це єдине обмеження.
SpiderScribe - безкоштовний сервіс (Adobe Flash). У вузлах карти можуть міститися: простий текст, картинка (jpg, png), дата (календар), карта (GoogleMap), або прикріплений файл. Експорт до jpg і png. Підтримується спільна робота над картою. Інтерфейс англійська, з підтримкою кирилиці проблем немає.[4]
Дані технології сприяють удосконаленню інформаційної культури здобувачів освіти, здійсненню рівневої та профільної диференціації навчально-виховного процесу з метою розвитку нахилів і здібностей учнів, задоволення їхніх запитів і потреб, розкриття творчого потенціалу; удосконаленню управління освітою; підвищенню ефективності наукових досліджень. 
Отже, якісна освіта, на мою думку, - це створення, впровадження та розвиток комп'ютерно орієнтованого освітнього середовища на основі інформаційних систем, мереж, ресурсів і технологій. Головною її метою є підготовка фахівця до повноцінного життя і діяльності в умовах інформаційного суспільства, комплексна перебудова педагогічного процесу, підвищення його якості та ефективності. 

Перелік використаних джерел:
1. М. М. Фіцула. Педагогіка вищої школи [електронний ресурс] – Режим доступу: 
https://pidruchniki.com/70164/pedagogika/informatsiyni_tehnologiyi_navchannya 2. Студопедія. Нові інформаційні технології навчання. [електронний ресурс]- Режим доступу: https://studopedia.com.ua/1_278011_novi-informatsiyni-tehnologii-navchannya.html
3. Психологія та педагогіка. Основи педагогіки. 2.5.2. Нові технології навчання [електронний ресурс] – Режим доступу: https://stud.com.ua/47397/pedagogika/novi_informatsiyni_tehnologiyi_navchannya 
4. Інтернет і навчання. Ментальні карти [електронний ресурс] – Режим доступу: http://ito.vspu.net/ENK/2011-2012/NVP/robotu_styd/2013/Maksimchuk/Preview/page-26.html

4 коментарі:

  1. Ваші інтелектуальні карти - чудові: інформативні, стильні, лаконічні! Натхнення Вам!

    ВідповістиВидалити
  2. Ментальні карти дуже зручно використовувати в навчальному процесі. На відміну від лінійного тексту, карти знань не лише зберігають факти, але і демонструють взаємозв'язки між ними, тим самим забезпечуючи швидше і глибше розуміння матеріалу.

    ВідповістиВидалити
  3. Інтелект-карти можна використовувати на будь-якому етапі уроку: і актуалізації знань, і вивченні нового матеріалу, і закріплення вивченого. Вони допомагають згадати або подати багато інформації за відносно короткий проміжок часу.
    До того ж, при бажанні вчителю можна створити цілий конспект уроку у вигляді інтелект-карти.
    І погоджуюся з попередніми коментарями, Ваші роботи дійсно чудові.

    ВідповістиВидалити
  4. Маю досвід використання ментальних карт на своїх уроках. Це простий, але унікальний інструмент, який дозволяє піддавати інформацію ефективній обробці для її кращого структурування.

    ВідповістиВидалити