Вікторія Сало, вчитель англійської мови Голубієвицької
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Компаніївської селищної ради Кіровоградської області
Анотація. У даній статті висвітлено актуальні напрямки підвищення ефективності викладання англійської мови та зарубіжної літератури в закладі освіти за допомогою нових інформаційних технологій навчання (НІТ). А також представлені узагальнення з особистого досвіду впровадження НІТ.
Інформатизація освіти в Україні є одним із пріоритетних напрямів реформування. У широкому розумінні – це комплекс соціально-педагогічних перетворень, пов'язаних з насиченням освітніх систем інформаційною продукцією, засобами й технологією, у вузькому – упровадження в заклади системи освіти інформаційних засобів, що ґрунтуються на мікропроцесорній техніці, а також інформаційної продукції і педагогічних технологій, які ґрунтуються на цих засобах. [1]
Сучасне суспільство ставить перед шкільною освітою якісно нові цілі: динамічність, креативність мислення, оволодіння компетентностями, і врешті-решт- школа повинна навчити учня вчитися, успішно вирішувати завдання, які ставить перед ним життя.
Вважаю, що одним з актуальних напрямків підвищення ефективності викладання уроків, задоволення запитів учнів, формування знань та вмінь є впровадження інформаційних технологій навчання у освітній процес.
Багато дослідників приділяло увагу іноваційним технологіям навчання, а саме інформаційним технологіям. За означенням М.І.Жалдака та Ю.С.Рамського інформаційні технології- це сукупність методів і засобів реалізації і забезпечення інформаційних процесів в різних галузях людської діяльності. Відповідно, нові інформаційні технології - це технології , які використовують засоби інформатизації, насамперед компютери. Із впровадженням НІТ у навчання гостро постало питання про технологію навчання.[2]
Новітні інформаційні технології в викладанні англійської мови та зарубіжної літератури доцільно використовувати для:
- наочного представлення і демонстрації основних понять і об'єктів навчальної дисципліни, основних закономірностей, зв'язку теоретичних положень із практикою тощо;
- розробки і наочного представлення презентацій;
- автоматизованого навчання, коли учень може переглянути відеоуроки по причині хвороби і неявки в заклад освіти;
- автоматизації проектування;
- поточного контролю та оброблення резуьтатів тестувань;
- для контролю підготовленості учнів.
Основними завданнями нових інформаційних технологій навчання є: інтенсифікація всіх рівнів навчально-виховного процесу, підвищення його ефективності та якості; побудова відкритої системи освіти, яка забезпечує кожній дитині можливість самоосвіти; системна інтеграція галузей знань; розвиток творчого потенціалу учня, його здібностей до комунікативної діяльності; формування інформаційної культури учнів; розвиток експериментально-дослідницької діяльності та культури навчальної діяльності; реалізація соціального замовлення, обумовленого інформатизацією сучасного суспільства (підготовка фахівців у галузі інформатики та обчислювальної техніки, користувачів засобів нових інформант них технологій).[3 ]
Для інформаційного забезпечення педагогічного процесу кожен учитель та здобувач освіти повинні мати доступ до практично необмеженого обсягу інформації і її аналітичного оброблення, можливості для безпосереднього включення в інформаційну культуру суспільства [1]
Прикладом застосування НІТ на уроках може стати використання ментальних карт.
Ментальні карти - спосіб організації процесу творчого мислення за допомогою схем , побудованих за певними правилами.
Ментальні карти ( інтелект карти, карти розуму , карти пам'яті , Mind Maps ) - це унікальна технологія роботи з інформацією , спосіб зображення процесу загального системного мислення за допомогою схем .
Карти пам'яті - проста і ефективна техніка . У деяких європейських країнах вони використовуються при навчанні дітей у початкових класах школи.
Інші назви : карта розуму , інтелект -карти , Mind map (саме останнє є основною назвою , введеним Тоні Бьюзеном ) .[4]
Mind map можуть бути використані для наступних цілей:
- Навчання ;
- Конспектування уроків ;
- Конспектування книг;
- Підготовка матеріалу з певної теми ;
- Рішення творчих завдань ;
- Мозковий штурм ;
- Презентації ;
- Планування та розробка проектів різної складності ;
- Складання списків справ ;
- Спілкування ;
- Проведення тренінгів;
- Розвиток інтелектуальних здібностей;
- Вирішення особистих проблем;
- І т.д.
Області застосування
Навчання:
· створення ясних і зрозумілих конспектів лекцій ;
· максимальна віддача від прочитання книг / підручників ;
· написання рефератів , курсових проектів , дипломів.
· запам'ятовування :
· підготовка до іспитів ;
· запам'ятовування списків : що зробити / кому зателефонувати / ...
Презентації :
· ви за менший час даєте більше інформації, при цьому вас краще розуміють і запам'ятовують ;
Планування :
· управління часом : план на день , тиждень , місяць , рік ...
· розробка складних проектів
Мозковий штурм :
· генерація нових ідей , творчість;
· колективне рішення складних завдань.
Прийняття рішень :
· чітке бачення всіх « за» і « проти» ;
· більш зважене і продумане рішення .
Веб-сервіси по створенню ментальних карт
Mindomo — програмне забезпечення створення діаграм зв'язків за допомогою Інтернету. До 3-х карт в безкоштовному режимі.
MAPMYself - також відомий як Mapul - інтернет-сервіс для створення гарних діаграм зв'язків, намальованих від руки, побудований на SilverLight. До 2-х карт в безкоштовному режимі.
MindMeister - Веб 2.0 додаток для побудови діаграм зв'язків, підтримує експорт у pdf, FreeMind (. Mm), MindManager 6 (. Mmap), а також у документ. Rtf або у вигляді зображення (. Jpg,. Gif,. Png). До 3-х карт в безкоштовному режимі.
Bubbl.us - інтернет-сервіс спільного створення діаграм зв'язків. Безкоштовно можна створити до 3-х діаграм, і це єдине обмеження.
SpiderScribe - безкоштовний сервіс (Adobe Flash). У вузлах карти можуть міститися: простий текст, картинка (jpg, png), дата (календар), карта (GoogleMap), або прикріплений файл. Експорт до jpg і png. Підтримується спільна робота над картою. Інтерфейс англійська, з підтримкою кирилиці проблем немає.[4]
Режим доступу до моїх робіт : https://www.mindmeister.com/1013695816/sport-kinds-of-sports https://www.mindomo.com/mindmap/-6-030635599f6148e7bee435679b2ed0d9
Дані технології сприяють удосконаленню інформаційної культури здобувачів освіти, здійсненню рівневої та профільної диференціації навчально-виховного процесу з метою розвитку нахилів і здібностей учнів, задоволення їхніх запитів і потреб, розкриття творчого потенціалу; удосконаленню управління освітою; підвищенню ефективності наукових досліджень.
Отже, якісна освіта, на мою думку, - це створення, впровадження та розвиток комп'ютерно орієнтованого освітнього середовища на основі інформаційних систем, мереж, ресурсів і технологій. Головною її метою є підготовка фахівця до повноцінного життя і діяльності в умовах інформаційного суспільства, комплексна перебудова педагогічного процесу, підвищення його якості та ефективності.
Перелік використаних джерел:
1. М. М. Фіцула. Педагогіка вищої школи [електронний ресурс] – Режим доступу:
https://pidruchniki.com/70164/pedagogika/informatsiyni_tehnologiyi_navchannya 2. Студопедія. Нові інформаційні технології навчання. [електронний ресурс]- Режим доступу: https://studopedia.com.ua/1_278011_novi-informatsiyni-tehnologii-navchannya.html
3. Психологія та педагогіка. Основи педагогіки. 2.5.2. Нові технології навчання [електронний ресурс] – Режим доступу: https://stud.com.ua/47397/pedagogika/novi_informatsiyni_tehnologiyi_navchannya
4. Інтернет і навчання. Ментальні карти [електронний ресурс] – Режим доступу: http://ito.vspu.net/ENK/2011-2012/NVP/robotu_styd/2013/Maksimchuk/Preview/page-26.html
Ваші інтелектуальні карти - чудові: інформативні, стильні, лаконічні! Натхнення Вам!
ВідповістиВидалитиМентальні карти дуже зручно використовувати в навчальному процесі. На відміну від лінійного тексту, карти знань не лише зберігають факти, але і демонструють взаємозв'язки між ними, тим самим забезпечуючи швидше і глибше розуміння матеріалу.
ВідповістиВидалитиІнтелект-карти можна використовувати на будь-якому етапі уроку: і актуалізації знань, і вивченні нового матеріалу, і закріплення вивченого. Вони допомагають згадати або подати багато інформації за відносно короткий проміжок часу.
ВідповістиВидалитиДо того ж, при бажанні вчителю можна створити цілий конспект уроку у вигляді інтелект-карти.
І погоджуюся з попередніми коментарями, Ваші роботи дійсно чудові.
Маю досвід використання ментальних карт на своїх уроках. Це простий, але унікальний інструмент, який дозволяє піддавати інформацію ефективній обробці для її кращого структурування.
ВідповістиВидалити