понеділок, 28 січня 2019 р.

ЗАСОБИ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ


Віта Наумушкіна, у
читель української мови і літератури 
Софіївської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів 
Компаніївської районної ради Кіровоградської області

Анотація.  У статті подано перелік сервісів, що сприяють візуалізації навчальної інформації на уроках української мови і літератури. 

На сьогодні візуалізація визнається більшістю найефективнішим способом передачі інформації. 
Візуалізація навчальної інформації — це набір графічних елементів і зв'язків між ними, який використовується для передачі знань від експерта до людини або групи людей, що розкриває причини і цілі цих зв'язків в контексті переданого знання. 
В основі візуалізації навчальної інформації лежить використання особливостей зорової системи і вродженої здатності людського мозку ефективно працювати із зоровими образами. Зорова система для людини є домінантною, причому не тільки тому, що вона виступає найважливішим джерелом інформації про навколишній світ, але й тому, що вона грає роль внутрішнього каналу зв’язку між усіма аналізаторами, є функціональним органом – перетворювачем сигналів. 
На сучасному етапі розвитку технологій візуалізації все більшого розповсюдження набувають інтелект-карти.
Світ науки і техніки активно розвивається, з кожним днем потік інформації зростає. Отже, зростає і обсяг навчального матеріалу, який учні мають засвоїти. Тому, завдання педагога ‒ максимально оптимізувати і структурувати новий матеріал, зробити його більш наочнішим і зрозумілішим. Саме ці завдання вирішують ментальні карти. 
Карти знань – це схеми, які наочно подають різні завдання, тези, взаємопов’язані та об’єднані якоюсь спільною ідеєю. 
Термін «карта знань» або «інтелектуальна карта» запропонував Тоні Б’юзен, який чимало зробив для просування технології використання таких карт в освіті й управлінні, а також спростив способи їх створення. 
Ментальні карти є зручною і ефективною технікою візуалізації мислення та альтернативного запису, це одна з технологій роботи з інформацією, спосіб зображення процесу загального системного мислення за допомогою схем. Їх використання в освітньому процесі є досить результативним, оскільки вони допомагають у вирішенні творчих завдань. 
Спосіб подачі та засвоєння навчального матеріалу з використанням інтелект-карт має багато переваг перед звичайними загальноприйнятими способами. На відміну від лінійного тексту, карти знань не лише зберігають факти, але і демонструють взаємозв’язки між ними, тим самим забезпечуючи швидше і глибше розуміння матеріалу. 
Інфографіка - це візуальне відображення даних, призначене для швидкого сприйняття. Адепти інфографічного способу відображення інформації давно зрозуміли просту істину: люди не хочуть витрачати багато часу і сил на нові знання. І єдиний спосіб полегшити їм завдання: добре структурувати інформацію та дуже лаконічно її представити. 
Інфографіка — це діаграми, схеми, графіки, карти. І виникли вони аж ніяк не в XXI ст. Просто зараз існує більше інструментів для створення привабливої інфографіки. До Ваших послуг безліч онлайн-сервісів: Visual.Ly, Easel.Ly , Piktochart , Infogr.am 
Скриня словесника https://naumushkina.blogspot.com
Сервіс ThingLink дозволяє додавати додаткову інформацію до фото або картинок за допомогою посилань, тим самим створювати інтерактив. 
Thinglink може вбудовувати теги – гіперпосилання і текст – прямо на зображення. Доволі простий інструмент, що дозволяє створити інтерактивний матеріал при мінімумі затрат. Доцільно використати коли треба описати склад, будову чогось чи розтлумачити карту, тощо. https://www.thinglink.com/scene/1055144757711339521

ВИСНОВОК
Візуалізація навчальної інформації дозволяє вирішити цілий ряд педагогічних завдань: забезпечення інтенсифікації навчання, активізації навчальної та пізнавальної діяльності, формування і розвиток критичного і візуального мислення, зорового сприйняття, образного представлення знань і навчальних дій, передачі знань та розпізнавання образів, підвищення візуальної грамотності та візуальної культури. 


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Бьюзен Т. Супермышление / Т. Бьюзен; пер. з англ. Е. А. Самсонов. - 2-е изд. - Мн. : Попурри, 2003. - 304 с 
2.Самойлова І.А. Хмарні технології в освіті. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://docs.google.com/presentation/d/1t1YfIIb1vH5Rsg38JZCyUJ6BoWxwps85wDja1yrNROQ/edit#slide=id.p13
3. Скриня словесника Наумушкіної Віти Володимирівни. https://naumushkina.blogspot.com


5 коментарів:

  1. Справді, такий підхід дуже ефективний для формування і розвитку в наших учнів критичного і візуального мислення, а також для підвищення візуальної грамотності та візуальної культури, що дуже потрібно у сучасному світі! Дякую за статтю!

    ВідповістиВидалити
  2. Погоджуюся з Вашою думкою, Віто Володимирівно, що візуалізація є найефективнішим способом передачі інформації. Існують безліч інтернет-сервісів, які дають можливість візуалізувати навчальний матеріал, зробити освітній процес цікавим і захоплюючим.

    ВідповістиВидалити
  3. Шановна Віто Володимирівно, дійсно, в сучаснму світі потрібно розвивати в учнів критичне і візуальне мислення. Цим самим зробимо освітній процес цікавим і захоплюючим для них. Шутка К.В.

    ВідповістиВидалити
  4. Вітаю! За допомогою технологій візуалізації учень може охопити, зрозуміти та запам'ятати більше матеріалу, ніж за допомогою текстів.

    ВідповістиВидалити