Світлана Гордашко, учитель зарубіжної літератури
Полтавської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Компаніївської районної ради Кіровоградської області
Анотація. У цій статті розглядається коло питань, що пов’язані зі сприйняттям та аналізом художнього тексту через суб’єкт-суб’єктне навчання, яке спирається на прийоми ейдетики, про доцільність використання елементів ейдос-конспекту на уроках зарубіжної ітератури.
Сучасні реалії шкільної літературної освіти потребують використання таких прийомів, методів, форм організації навчальної діяльності, які були б спрямовані на активізацію емоційної та інтелектуальної сфери учнів, мотивували до читання, створювали можливість активного творчого діалогу «читач-митець». Одним із шляхів реалізації цієї мети на уроках літератури, на мою думку, є використання елементів ейдотехніки.
Ейдотехніка (з грец. «eidos» - образ) – це:
1) технологія з обробки, зберігання та відтворення інформації; сукупність найбільш ефективних прийомів запам ҆ятовування, заснованих на максимальному використанні образного типу інформації;
2) засіб запам ҆ятовування інформації, який ґрунтується на тому, що інформація кодується (перетворюється в уяві) у певний візуальний образ.[2, с.17]
Методи ейдетики базуються на максимальному використанні образного типу інформації. Учитель кодує матеріал уроку в символи, схеми, і діти запам’ятовують інформацію, пропускаючи її через серце, емоції, темперамент. Ейдетика задіює резерви правої півкулі головного мозку, сприяє розвиткові образної пам’яті, абстрактного мислення, творчих здібностей. Методи навчання, які пропонує ейдетика, відповідають законам природи. У багатьох країнах світу відкриваються «Школи Ейдетики», що навчають ефективно запам’ятовувати.
За допомогою ейдетики будь-яка інформація запам’ятовується легко, із задоволенням. Тому, вважаю, кожному вчителю зарубіжної літератури корисно буде ознайомитися з деякими методами «Школи Ейдетики». Цей матеріал висвітлено в статті А.Богосвятської «Методи ейдетики на уроках світової літератури» («Зарубіжна література». – 2011. - №47-48, с.40-43).
На уроках зарубіжної літератури я часто використовую один із елементів ейдотехніки – ейдос-конспект. За твердженням А.Богосвятської, «ейдос-конспект – це роздуми, породжені образністю тексту, які супроводжуються створенням власних образів на основі цитат твору».[1, с.42]
Ейдос-конспект – це візуальне втілення власного тлумачення і бачення учнем теми, ідеї, мотивів, образів художнього твору; відображення емоційного сприйняття твору чи постаті митця-автора. [2, с.17]
Доцільність викоритання ейдос-конспекту на уроках зарубіжної літератури:
- розвиває мотивацію до читання;
- залучає учня до пошукової діяльності, самостійної роботи у виборі тем і образів;
- розвиває творчу обдарованість учня;
- сприяє цілісному сприйняттю художнього твору, світоглядних та естетичних засад митця;
- розвиває в учнів асоціативне та образне мислення, вміння аналізувати, порівнювати, співставляти;
- інтегрує різні види мистецтва;
- допомагає вчителю побачити очима учня образ, створений автором (зазвичай діалог письменника і учня прихований від учителя);
- дозволяє перевірити рівень сприйняття твору, адже коментар до ейдос-конспекту розкриває глибину розуміння художнього тексту.
Ейдос-конспект може бути створений у паперовому або мультимедійному варіанті і складається з двох частин:
1. Візуалізація матеріалу – це поєднання асоціативних образів, що виникають під час читання, аналізу чи інтерпретації художнього твору (малюнок, аплікація, схема, світлина) з цитатами, ключовими фразами, кольоровою гамою, музикою. Це може бути слайд або в паперовому варіанті – лицьовий бік https://docs.google.com/presentation/d/1BHNpFo 9Z5OL6Tl0Q43iZxW4VXpog51Kcf_MPUOB5H_U/edit?usp=sharing
2. Розгорнутий коментар – формулювання назви, тлумачення використаних асоціативних образів, схем, графіків, опорних слів, лаконічних суджень, колористики, музичного супроводу з чітким обґрунтуванням використання кожного елементу відповідно до тексту. Це може бути наступним слайдом або зворотній бік у паперовому варіанті https://docs.google.com/presentation/d/1a8G7FNPlIr0vn3113eoxD6iE4qmVaZjWdx8Ajr4TVpg/edit?usp=sharing
Ейдос-конспекти розрізняють за формою та змістом [1, с.42] :
За формою | За змістом |
— художні: в основі — малюнок, фотографія або колаж; — графічні: в основі — схема, діаграма; — колірні: в основі — символіка кольору. Малюнок може виконуватися у вигляді кольорограми з поступовою зміною кольорів, їх взаємопроникненням і навіть з виходом за межі обмеженого простору (кола, еліпса тощо). Важливо, щоб учень не шукав тлумачення символіки кольору в довідниках чи енциклопедіях, а керувався своїми емоціями, почуттями, прислухався до голосу внутрішнього «я»; — асоціативні: власні образи й асоціації з теми; — комбіновані: поєднують у собі малюнок і колір, схему і образи, авторські та читацькі образи; — цифрові: створені на комп’ютері. |
— ті, що відображають особливості художнього світу письменника; — ті, що розкривають тематику, проблематику, ідейний зміст, композицію твору; — ті, що допомагають аналізувати образ, персонаж; — ті, що передають роль словесного образу або художньої деталі у творі; — ті, що проводять літературні паралелі. |
1. Визначити мету створення ейдос-конспекту, сформулювати назву.
2. Визначити головну думку та її смислові компоненти(аргументи, ілюстрації, висновки).
3. Виділити основні образи, поняття, терміни.
4. Продумати вибір образів-символів, асоціативних малюнків, світлин, ключових слів, лаконічних фраз, цитат, графічних зображень; кольорову палітру, музичне оформлення.
5. Змоделювати ейдос-конспект, враховуючи логіку розвитку думки.
6. Підготувати розгорнутий коментар до візуалізованої частини конспекту.
7. Презентувати створений ейдос-конспект.[2, с.18]
Бібліографія
1. Богосвятська А. Методи ейдетики на уроках світової літератури // Зарубіжна література. – 2011. - №47-48. – С.40-43.
2. Фартух Л.А. Використання ейдос-конспекту на уроках зарубіжної літератури// Зарубіжна література в школах України. – 2016. - №3. – С.17-21.
3. Богосвятська А. Методика ейдетики та її використання словесниками //
Зарубіжна література в школах України. – 2012. - №5. – С.32-36.
4. Уліщенко В. Метод ейдетики в інтерсуб ҆єктному навчанні української літератури // Рідна школа. – 2011.- №7. – С.33-39.
Дяку за змістовну статтю.Урок зарубіжної літератури повинен бути уроком радості, пізнання, відкриття, уроком розвитку уяви й
ВідповістиВидалитиемоційної сфери. Дійсно,за допомогою ейдотехніки будь-яка інформація запам’ятовується легко, із
задоволенням, у позитивному настрої. Емоційно забарвлені заняття словесності, наповнені
рівною мірою вербальною та образною інформацією, – це уроки, на які потребує сучасна
школа.
Дякую!
ВидалитиСвітлано Віталіївно, дякую за таку актуальну статтю про не зовсім звичний на перший погляд метод. Ейдотехніка – метод навчання, що забезпечує запам’ятовування учнями великої кількості інформації, на основі сформованих наочних, зорових образів.Але ж ейдотехніка розвиває ейдетичне мислення - здатність візуально уявити будь-яку дію, згадуючи певні предмети, звуки, кольори, запахи. Цікаво попрацювати з цією новацією, хоча елементи методики використовую на своїх уроках.
ВідповістиВидалитиДякую! Дійсно, елементи цієї методики, мабуть, використовують усі. Якщо не в мультимедійному варіанті, то в паперовому точно. Це зручно і цікаво.
ВідповістиВидалити