пʼятницю, 25 січня 2019 р.

ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕМЕНТІВ ЕЙДОТЕХНІКИ НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ



Світлана Гордашко, учитель зарубіжної літератури
Полтавської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Компаніївської районної ради Кіровоградської області 


Анотація. У цій статті розглядається коло питань, що пов’язані зі сприйняттям та аналізом художнього тексту через суб’єкт-суб’єктне навчання, яке спирається на прийоми ейдетики, про доцільність використання елементів ейдос-конспекту на уроках зарубіжної ітератури. 

Сучасні реалії шкільної літературної освіти потребують використання таких прийомів, методів, форм організації навчальної діяльності, які були б спрямовані на активізацію емоційної та інтелектуальної сфери учнів, мотивували до читання, створювали можливість активного творчого діалогу «читач-митець». Одним із шляхів реалізації цієї мети на уроках літератури, на мою думку, є використання елементів ейдотехніки. 
Ейдотехніка (з грец. «eidos» - образ) – це: 
1) технологія з обробки, зберігання та відтворення інформації; сукупність найбільш ефективних прийомів запам ҆ятовування, заснованих на максимальному використанні образного типу інформації;
2) засіб запам ҆ятовування інформації, який ґрунтується на тому, що інформація кодується (перетворюється в уяві) у певний візуальний образ.[2, с.17] 
Методи ейдетики базуються на максимальному ви­користанні образного типу інформації. Учитель кодує матеріал уроку в символи, схеми, і діти запам’ятовують інформацію, пропускаючи її через серце, емоції, тем­перамент. Ейдетика задіює резерви правої півкулі го­ловного мозку, сприяє розвиткові образної пам’яті, абстрактного мислення, творчих здібностей. Мето­ди навчання, які пропонує ейдетика, відповідають за­конам природи. У багатьох країнах світу відкрива­ються «Школи Ейдетики», що навчають ефективно запам’ятовувати. 
За допомогою ейдетики будь-яка інформація запам’ятовується легко, із задоволенням. Тому, вважаю, кожному вчителю зарубіжної літератури корисно буде ознайомитися з деякими методами «Школи Ейдетики». Цей матеріал висвітлено в статті А.Богосвятської «Методи ейдетики на уроках світової літератури» («Зарубіжна література». – 2011. - №47-48, с.40-43). 
На уроках зарубіжної літератури я часто використовую один із елементів ейдотехніки – ейдос-конспект. За твердженням А.Богосвятської, «ейдос-конспект – це роздуми, породжені образ­ністю тексту, які супроводжуються створенням влас­них образів на основі цитат твору».[1, с.42] 
Ейдос-конспект – це візуальне втілення власного тлумачення і бачення учнем теми, ідеї, мотивів, образів художнього твору; відображення емоційного сприйняття твору чи постаті митця-автора. [2, с.17] 
Доцільність викоритання ейдос-конспекту на уроках зарубіжної літератури: 
- розвиває мотивацію до читання; 
- залучає учня до пошукової діяльності, самостійної роботи у виборі тем і образів; 
- розвиває творчу обдарованість учня; 
- сприяє цілісному сприйняттю художнього твору, світоглядних та естетичних засад митця; 
- розвиває в учнів асоціативне та образне мислення, вміння аналізувати, порівнювати, співставляти; 
- інтегрує різні види мистецтва; 
- допомагає вчителю побачити очима учня об­раз, створений автором (зазвичай діалог письменника і учня прихований від учителя); 
- дозволяє перевірити рівень сприйняття твору, адже коментар до ейдос-конспекту розкриває глиби­ну розуміння художнього тексту. 
Ейдос-конспект може бути створений у паперовому або мультимедійному варіанті і складається з двох частин: 
1. Візуалізація матеріалу – це поєднання асоціативних образів, що виникають під час читання, аналізу чи інтерпретації художнього твору (малюнок, аплікація, схема, світлина) з цитатами, ключовими фразами, кольоровою гамою, музикою. Це може бути слайд або в паперовому варіанті – лицьовий бік https://docs.google.com/presentation/d/1BHNpFo 9Z5OL6Tl0Q43iZxW4VXpog51Kcf_MPUOB5H_U/edit?usp=sharing
2. Розгорнутий коментар – формулювання назви, тлумачення використаних асоціативних образів, схем, графіків, опорних слів, лаконічних суджень, колористики, музичного супроводу з чітким обґрунтуванням використання кожного елементу відповідно до тексту. Це може бути наступним слайдом або зворотній бік у паперовому варіанті https://docs.google.com/presentation/d/1a8G7FNPlIr0vn3113eoxD6iE4qmVaZjWdx8Ajr4TVpg/edit?usp=sharing
Ейдос-конспекти розрізняють за формою та змістом [1, с.42] :
За формою За змістом
— художні: в основі — малюнок, фотографія або колаж;
— графічні: в основі — схема, діаграма;
— колірні: в основі — символіка кольору. Малю­нок може виконуватися у вигляді кольорограми з по­ступовою зміною кольорів, їх взаємопроникненням і навіть з виходом за межі обмеженого простору (кола, еліпса тощо). Важливо, щоб учень не шукав тлумачен­ня символіки кольору в довідниках чи енциклопедіях, а керувався своїми емоціями, почуттями, прислухав­ся до голосу внутрішнього «я»;
— асоціативні: власні образи й асоціації з теми;
— комбіновані: поєднують у собі малюнок і колір, схему і образи, авторські та читацькі образи;
— цифрові: створені на комп’ютері.
— ті, що відображають особливості художнього сві­ту письменника;
— ті, що розкривають тематику, проблемати­ку, ідейний зміст, композицію твору;
— ті, що допомагають аналізувати образ, персо­наж;
— ті, що передають роль словесного образу або ху­дожньої деталі у творі;
— ті, що проводять літературні паралелі.
 Робота з ейдос-конспектом на уроці – складова аналізу художнього твору. Такий вид роботи можна використати також під час вивчення біографії письменника, вивчення теорії літератури, ознайомлення з культурно-історичними епохами. Створення ейдос-конспектів дає змогу одночасно задіяти логічне та образне мислення, з ҆ясувати рівень розуміння та інтерпретацію твору. 
Алгоритм роботи над ейдос-конспектом:
1. Визначити мету створення ейдос-конспекту, сформулювати назву.
2. Визначити головну думку та її смислові компоненти(аргументи, ілюстрації, висновки).
3. Виділити основні образи, поняття, терміни.
4. Продумати вибір образів-символів, асоціативних малюнків, світлин, ключових слів, лаконічних фраз, цитат, графічних зображень; кольорову палітру, музичне оформлення.
5. Змоделювати ейдос-конспект, враховуючи логіку розвитку думки.
6. Підготувати розгорнутий коментар до візуалізованої частини конспекту.
7. Презентувати створений ейдос-конспект.[2, с.18]

Бібліографія
1. Богосвятська А. Методи ейдетики на уроках світової літератури // Зарубіжна література. – 2011. - №47-48. – С.40-43.
2. Фартух Л.А. Використання ейдос-конспекту на уроках зарубіжної літератури// Зарубіжна література в школах України. – 2016. - №3. – С.17-21.
3. Богосвятська А. Методика ейдетики та її використання словесниками //
Зарубіжна література в школах України. – 2012. - №5. – С.32-36.
4. Уліщенко В. Метод ейдетики в інтерсуб ҆єктному навчанні української літератури // Рідна школа. – 2011.- №7. – С.33-39.

4 коментарі:

  1. Дяку за змістовну статтю.Урок зарубіжної літератури повинен бути уроком радості, пізнання, відкриття, уроком розвитку уяви й
    емоційної сфери. Дійсно,за допомогою ейдотехніки будь-яка інформація запам’ятовується легко, із
    задоволенням, у позитивному настрої. Емоційно забарвлені заняття словесності, наповнені
    рівною мірою вербальною та образною інформацією, – це уроки, на які потребує сучасна
    школа.

    ВідповістиВидалити
  2. Світлано Віталіївно, дякую за таку актуальну статтю про не зовсім звичний на перший погляд метод. Ейдотехніка – метод навчання, що забезпечує запам’ятовування учнями великої кількості інформації, на основі сформованих наочних, зорових образів.Але ж ейдотехніка розвиває ейдетичне мислення - здатність візуально уявити будь-яку дію, згадуючи певні предмети, звуки, кольори, запахи. Цікаво попрацювати з цією новацією, хоча елементи методики використовую на своїх уроках.

    ВідповістиВидалити
  3. Дякую! Дійсно, елементи цієї методики, мабуть, використовують усі. Якщо не в мультимедійному варіанті, то в паперовому точно. Це зручно і цікаво.

    ВідповістиВидалити