неділю, 27 січня 2019 р.

ВИКОРИСТАННЯ АВТЕНТИЧНИХ ВІДЕОМАТЕРІАЛІВ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ЯК ЗАСІБ РЕАЛІЗАЦІЇ КОМУНІКАТИВНОГО ПІДХОДУ ДО ЇЇ ВИВЧЕННЯ

Олена Прус, учитель англійської мови Водянської
загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів
Компаніївської районної ради Кіровоградської області 

Анотація. Статтю присвячено використанню автентичних відеоматеріалів для формування комунікативної та соціокультурної компетенції на уроках англійської мови. Розкривається перспектива застосування відеоматеріалів на уроці англійської мови та вимоги до їх відбору. 

Важливим завданням є залучення школярів до культурних цінностей народу – носія мови. У досягненні цих цілей велике значення має використання автентичних матеріалів. Поряд з цим важливо дати учням наочне уявлення про життя, традиції, мовні реалії англомовних країн. Для досягнення цієї мети можна використовувати навчальні відеоматеріали, що сприяють реалізації найважливішої вимоги комунікативної методики. 
З точки зору методики, навчальний фільм (відеофільм) – це спеціально підготовлений у методичному і режисерському плані аудіовізуальний засіб навчання, призначений для створення природних ситуацій мовного спілкування і що має велику силу емоційного впливу на учнів за рахунок синтезу основних видів наочності (зорової, слуховий, моторної , образної, екстралінгвістичної). 
Усвідомлено-практичний метод розробив відомий психолог Б.В. Бєляєв. Концепцію цього методу вчений подав у вигляді психологічних принципів навчання[1, 112]: 
1. Мова як засіб комунікації – це цілеспрямована взаємодія між тими, хто вивчає мову. 
2. Комунікація – це творчий процес, а не оперування заздалегідь набутими вміннями та навичками. 
3. Основна увага в роботі повинна бути спрямована на розвиток в учнів іншомовного мислення і відчуття мови, що вивчається. Досягти цього можна лише в умовах постійної іншомовно-мовленнєвої практики. 
4. Навчання чотирьох видів комунікативної діяльності (читання, письма, говоріння та аудіювання) повинне відбуватися одночасно. 
5. Усвідомлене, творче використання мови в різних комунікативних ситуаціях забезпечить знання системи мови. 
6. Зміст навчального матеріалу повинен мати вагоме значення. 
7. Справжнє володіння мовою можливе лише за наявності автоматизованих мовленнєвих навичок, які найбільш успішно формуються при виконанні таких умов: 
а) навички повинні формуватися в потоці мовлення; 
б) навички стають міцнішими, якщо учень усвідомлює, які саме дії лежать в їхній основі; відпрацювання навичок є основою іншомовно-мовленнєвої діяльності, на яку потрібно відводити більшу частину навчального часу (не менше 85%), а на повідомлення учням теоретичних відомостей про мову, що вивчається, – не більше ніж 15% часу, рівномірно розподіляючи протягом усього заняття. 
Не можна залишити поза увагою той факт, що під час слухового сприйняття засвоюється 15% інформації, зорового – 25%, а при слухозоровому – 60% [2, 32]. 
Слід зазначити, що застосування на уроці відеофільму – це не лише використання ще одного джерела інформації. Використання відеофільму сприяє розвитку різних сторін психічної діяльності учнів, і передусім, уваги і пам’яті. Під час перегляду в аудиторії виникає атмосфера спільної пізнавальної діяльності. У цих умовах навіть неуважний учень стає уважним. Для того, щоб зрозуміти зміст фільму, учням необхідно докласти певні зусилля. Так мимовільна увага переходить в довільну. А інтенсивність уваги робить вплив на процес запам’ятовування. Використання різних каналів вступу інформації (слуховий, зоровий, моторне сприйняття) позитивно впливає на міцність збереження країнознавчого і мовного матеріалу. Таким чином, психологічні особливості дії фільмів на учнів (здатність управляти увагою кожного з них і груповою аудиторією, впливати на об’єм довготривалої пам’яті і збільшення міцності запам’ятовування, чинити емоційну дію на студентів і підвищувати мотивацію навчання) сприяють інтенсифікації учбового процесу і створюють сприятливі умови для формування комунікативної і соціокультурної компетенції учнів на уроках англійської мови. 
Відеометод відноситься до групи наочних методів. Він містить у собі повчальну і виховну функції, що зумовлюється високою ефективністю дії наочних образів. Інформація, представлена в наочній формі, є найбільш доступною для сприйняття, засвоюється легше і швидше. Крім того, використання відео на уроці допомагає задовольнити бажання та інтереси учнів. 
Автентичні відеоматеріали надають зразки мови і мовлення, загальновживану і спеціальну лексику, ідіоми, метафори і т.д., як їх використовують носії мови. Вони допомагають у вивченні міжкультурної комунікації. 
Відеоматеріали можна розділити на наступні групи: – постановочні навчальні ролики; – музичні та рекламні відеокліпи; – повнометражні художні фільми і телесеріали; – додаткові матеріали, які супроводжують художні фільми, у тому числі рекламні трейлери; – відеозаписи різних виступів; – відеопрограми для вивчення окремих аспектів мови. Однак, при використанні відеоматеріалу необхідно дотримуватися певних умов [3, 95]: 
– застосований відеоматеріал повинен відповідати рівню знань учнів; 
– наочність повинна використовуватися в міру і показувати її слід поступово і тільки у відповідний момент уроку; 
– спостереження повинно бути організоване таким чином, щоб усі учні могли добре бачити демонстрований відео матеріал; 
– необхідно чітко виділяти головне, істотне; 
– детально продумувати пояснення, що даються в ході демонстрації відеоматеріалу; 
– демонстрований відеоматеріал повинен бути точно узгоджений з досліджуваним навчальним матеріалом та органічно входити в структуру уроку. 
Отже, ми з'ясували, що технічні засоби активно застосовуються в навчанні. Головний засіб передачі навчальної інформації – зоровий, звуковий або звуко-зоровий образи, гранично реалістично моделюють об'єкт, явище і процес. Використання комп'ютерних технологій у навчанні іноземних мов значною мірою змінило підходи до розробки навчальних матеріалів з цієї дисципліни. Можемо відзначити, що візуалізація навчального матеріалу, створення навчального середовища з наочним представленням інформації, використанням кольору і звуку, впливаючи на емоційні та понятійні сфери, сприяє глибшому засвоєнню мовного матеріалу. Мультимедійні програми одночасно стимулюють у учня відразу кілька каналів сприйняття, краще підтримують його увагу, сприяють зниженню стомлюваності і забезпечують необхідну релаксацію. Можна стверджувати, що навчальні відеокурси і мультимедіа розкривають широкі можливості для активної роботи в процесі формування мовних навичок та вмінь учнів і роблять процес оволодіння іноземною мовою привабливим для школярів. 

Бібліографія
1. Беляев Б.В. Очерки по психологии обучения иностранным языкам. – М., 1965.
2. Верисокін Ю. І. Відео фільм як засіб підвищення мотивації учнів / Ю. І. Верисокін // Іноземна мова в школі. – 2003. – № 5–6. – С. 31–34.
3. Федоренко Ю. П. Формування у старшокласників комунікативної компетенції в процесі вивчення іноземної мови : дис. … канд. пед. наук : 13.00.09 / Федоренко Юлія Петрівна. – Полтава, 2005. – 212 с.
4. Яхунов Т. О. Типологія кіноінформації та її використання для навчання лексики соціокультурним компонентом / Т. О. Яхунов, Ю. І. Верисокін // Іноземні мови. – 2000. – № 3. – С. 33–36.

1 коментар:

  1. На своїх уроках теж використовую автентичні відеоматеріали, оскільки такий вид роботи спрямований на самого учня, свідоме й міцне засвоєння ним необхідних знань і навичок, які школяр може використовувати в реальних життєвих ситуаціях.

    ВідповістиВидалити