субота, 26 січня 2019 р.

ВИКОРИСТАННЯ МЕМІВ НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРИ ЯК СПОСІБ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Тетяна Марченко, вчитель зарубіжної літератури Нечаївської ЗШ І-ІІІ ступенів імені Ю. І. Яновського
Компаніївської районної ради Кіровоградської області 

Спеціалісти стверджують, що більшість людей якнайкраще сприймає саме візуальну інформацію – вона швидше систематизується, а кольорові образи завдяки включенню емоційної складової краще сприймаються. 

Візуалізація – це створення та представлення графічного образу текстової чи математичної інформації, що робить її наочною, а отже, зручнішою для аналізу та осмислення. 

Звичайно, для сучасного здобувача освіти процес читання книги буде нудним і нецікавим, тим більше, якщо книга не буде містити певну кількість ілюстрацій. Однією із причини цього є звикання дитини до постійного сприймання графічної інформації, яке вона спостерігає через телевізор, гаджети, білборди, та ін. Сприймати таку інформацію набагато простіше, адже це готовий продукт, для розуміння якого не потрібно думати. Візуалізація має як переваги, так і недоліки. Та все ж за допомогою візуалізації можна зацікавити дитину у навчанні. Навчання має бути прив’язаним до життєвих потреб і реалій, у яких дитина існує. 
На уроках літератури використовую такі види візуалізації: буктрейлери, меми, комікси, кроссенси, лепбуки, соціальні мережі (створення сторінки героя, або письменника), ментальні карти. Створюю інфографіку, а також використовую з інших додаткових джерел. Навчаю та націлюю створювати учнів власну інфографіку. 
Такі види роботи активізовують учнів на уроці, спонукають ознайомитися із твором, життєписом письменника. 
Яскрава картинка – запорука активності учня на уроці, яка запам’ятовується краще, ніж будь-який інший вид інформації. 
Для учнів старших класів вважаю доцільним використовувати меми. Тому зупинюся більш детальніше на цій темі. 
Меми – сучасний тренд в освіті. Якщо вони так широко використовується у соцмережах, то чому ж нам, вчителям, не зробити їх вдалим інструментом для побудови неординорного уроку. Мем, або інтернет-мем, – це будь-яка дотепна коротка інформація (фраза, зображення, звукоряд, відео) іронічного характеру, яка відтворює певне ставлення до якихось подій чи обставин, та поширюється в Інтернеті. Найпопулярнішими є інтернет-меми у форматі зображення із влучним жартівливим текстовим поясненням. 
Функції та значення мемів: 
- репрезентативна: відтворення побаченого, прочитаного чи почутого з відповідним акцентом на певній інформації; 
- комунікативна: реакція на ситуацію, яка породжує дискусію, а також створення особливого мовного простору, зрозумілого певній групі; 
- креативна: відтворення подій дійсності у творчому форматі з використанням сучасних онлайн-інструментів. 
За якими принципами створюється мем? 
Інформаційна складова. В основі мему може бути певна фраза, спірне питання, формула, афоризм тощо. 
Мем – це лаконічна змістовна фраза, яка має гумористичний відтінок, зрозумілий та близький для певної групи людей. 
Емоційна складова. Сенс мему – гумор, емоційна близькість поєднання зображення та текстової складової для репрезентативної групи учнів (наприклад, певний клас). 
Парадокс, новий сенс загальновідомого. Використовуйте гру слів, оксюморони, метафори чи переносне значення слів, тобто ситуації, коли певне словосполучення набуває нового нетипового значення. 
Ресурси для створення мемів: 
- «Генератор мемів з котиками»; 
- Risovach
- Publisher, 
- Meme arsenal, та ін. 
Запропонуйте учням добірки світлин для створення мемів-коміксів. Їх можна зберегти із програми-генератора мемів без підписів і заламінувати для багаторазового використання. А учні на уроках за допомогою липких стікерів завершать роботу, підібравши підписи та приклеївши їх до колажу. Важливо, щоб учні надавали аргументацію власного бачення. Доречно також влаштувати змагання між учнями чи групами учнів на створення найоригінальнішого мему. 
Виготовлення учнями наочного матеріалу за допомогою інтернет-сервісів можливе не лише за умови володінням комп’ютерними технологіями, а й ознайомившись та осмисливши програмовий матеріал. А це і є мета освітнього процесу. Чим тіснішим буде зв'язок навчання з реаліями життя та умінням застосувати набуті знання на практиці, в буденному житті, тим цікавішим та продуктивнішим буде процес здобування освіти. 

Бібліографія 

Додатки (меми).







13 коментарів:

  1. Вважаю, що мем - сучасний, креативний інструмент учителя літератури. Використовую цей вид візуалізації. Дякую за цікаву статтю!

    ВідповістиВидалити
  2. Яскрава картинка, яка впливає на емоційному рівні та ще з тонким гумором - креативна знахідка сучасних вчителів для нового покоління учнів з "кліповим" мисленням. Інформація дійсно краще сприймається і запам'ятовується. Чудовий вид роботи!

    ВідповістиВидалити
  3. Так, меми - це дуже сучасно! Така робота може зацікавити і тих, хто не дуже любить читати.

    ВідповістиВидалити
  4. Я щойно змінила профіль - вже проявила творчість

    ВідповістиВидалити
  5. Дякую за цікавий матеріал. Так,дійсно, мем - сучасний тренд в освіті. Він є вдалим інструментом для побудови неординарного уроку.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Погоджуюся з Вами, це актуально, а головне для дітей справді цікаво!

      Видалити
  6. Дуже цікавий матеріал. Відверто кажучи, ніколи не замислювалась про це, але Ваша стаття спонукала мене до використання мемів на уроках англійської. Старшокласникам сподобалось)))

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Олено, дякую за Ваш відгук! Так, старшокласникам дуже подобається такий вид роботи, адже це спонукає їх проявити влану творчість, більш-менш знати текст, а найголовніше для молоді - посміятися.

      Видалити
  7. Вітаю! Дійсно, це сучасно, а головне - співпадає з інтересами сучасних дітей.

    ВідповістиВидалити
  8. Який би складний не був твір із зарубіжної літератури, якщо на уроці панує атмосфера творчості і довіри, учні ним переймуться. А якщо під час заняття з'являться актульні дотепні меми - позитивний настрій гарантовано! Хіба ще треба аргументи, щоб використовувами меми на уроках?

    ВідповістиВидалити
  9. Тетяно Анатоліївно, дякую за цікаву статтю! У ній гарна відповідь на питання:як зробити урок літератури сучасним? Що є освітніми трендами сьогодні і чому їх варто застосовувати? Як використовувати на різних етапах уроку літературні меми, хмарки тегів, інтелект-карти, Google-форми для опитування та оцінювання учнів, кроссенси, QR-коди та багато іншого. Бажаю усім нам успіху в оволодінні сучасними формами та прийомами роботи

    ВідповістиВидалити